5 functies van de bekkenbodemspieren

Er is veel informatie beschikbaar op diverse sites, in artikelen, in tijdschriften en via websites van behandelaars of de patiënten vereniging. Maar vaak zien we door de bomen het bos niet meer.

Juist daarom start ik deze blog. Zodat je informatie wat meer geordend krijgt en je je vragen kunt stellen zodat ik daar goed op kan inspelen.

Vandaag dus de eerste blog voor iedereen die een bekkenbodem heeft en niet goed weet waar die spieren voor dienen en waarom ze steeds meer in de belangstelling staan.

Bekkenbodemspieren zitten onderin je bekken en hebben daardoor belangrijke taken. Taken waar je de hele dag mee te maken hebt. Deze spieren zijn niet alleen bij vrouwen aanwezig!

1. dragen
de bekkenbodem draagt de organen in het kleine bekken: de blaas en de darmen en bij vrouwen ook nog de baarmoeder.
Juist omdat we rechtop staand door het leven gaan heeft de zwaartekracht een belangrijke negatieve rol op deze functie. De bekkenbodem moet als het ware tegenkracht bieden tegen het uitzakken van de organen.

2. sluiten
we hebben met elkaar afgesproken dat we niet overal kunnen plassen en ontlasten waar het ons uitkomt. Dat betekent dus dat we ook als we aandrang voelen de organen moeten afsluiten totdat we op het toilet zitten. Dat klinkt simpel, maar is voor veel mensen toch een groot probleem. Als dat niet lukt is iemand immers incontinent voor urine of ontlasting.

3. openen
ook het omgekeerde is dus nodig! Als we naar het toilet gaan is het ook fijn dat je goed leeg kunt plassen of ontlasten. Dat klinkt logisch, maar geeft toch regelmatig problemen. De bekkenbodem moet dus goed kunnen ontspannen om dit voor elkaar te krijgen.

4. bloedsomloop
door het gebied van de bekkenbodem lopen grote bloedvaten die buik en benen voorzien van bloed. Spieren zorgen door aan- en ontspannen dat het bloed door het lichaam gepompt worden.

5. seksualiteit
je bekkenbodemspieren worden door sommigen ook wel je seksspieren genoemd. Gezonde bekkenbodemspieren zorgen dat de bloedtoevoer in de vagina toeneemt, de vagina vochtiger wordt en er een gezonde spanning in de vagina ontstaat die het seksleven verbeteren. Maar het omgekeerde kan dus ook: als je bekkenbodemspieren niet goed kunnen ontspannen kan het ervoor zorgen dat de vrouw pijn krijgt bij het vrijen en dat een orgasme niet wil lukken. Bij een man kan het ervoor zorgen dat een erectie minder wordt.

Maar wat als er problemen zijn? Hopeloos? Nee, natuurlijk niet! Ik zal stap voor stap de tips en trucs bespreken waar je verder mee kunt.

Laten we afspreken dat je nu eerst op zoek gaat naar je eigen bekkenbodemspieren, probeer ze te vinden en de spanning ervan te herkennen.

Volgende week bespreek ik de trucs om de bekkenbodem te kunnen vinden en hoe we ermee aan de slag kunnen.

Als  je vragen hebt of wilt reageren: graag! Ik zal je antwoorden zo snel mogelijk beantwoorden en eventueel bespreken in een volgende blog.

Wil je deze blog doorsturen naar je eigen netwerk? Dank je wel!

Marijke Slieker

 

 


22 Reacties voor “5 functies bekkenbodem”

  1. Dianne Sissing van der Meer

    Dag Marijke,

    Na aanleiding van recent weer informatie geven over de bekkenbodem(dis)functie aan en groep zwangere vrouwen(; ook heb heb ik voor meer informatie verwezen naar je site en geattendeerd op de bekkenbodem-app,) heb ik je blog nog eens nagelezen. Ik mis bij dit blog de functie die de bekkenbodem heeft t.a.v. het stabiliseren van het bekken …
    Zie ik dat fout? Ook in je blog: de overactieve bekkenbodem mis ik de opmerking ‘Stuitpijn’. Of lees ik daar overheen?

    Groet Dianne

    • ProFu

      Beste Dianne
      Deze blog is primair bedoeld voor patiënten en ik probeer de informatie opbouwend aan te leveren… natuurlijk speelt de bekkenbodem een belangrijke rol in stabilisatie maar voor velen is het besef een bekkenbodem te hebben in relatie tot de meest bekende klachten al een ongelooflijke ontdekking.Ik richt me dus nu eerst op de basisklachten om daarna de zaken ingewikkelder te maken…….

      Er gaat binnenkort een blog komen over klachten in het bekkengebied en de lage rug en de mogelijke rol die de bekkenbodem hierin kan spelen. Dus nee, je ziet het zeker niet fout, maar ik probeer het in etappes aan te reiken.
      Marijke Slieker

  2. Gerdien

    Dag Marijke,

    wat een mooie site is dit! Ik ga zeker je blog volgen.

    Ik heb een verzakking van zowel de voor- als achterwand, na twee heftige bevallingen.

    Ik heb hiervoor training gehad bij een gespecialiseerd bekkenbodem – fysiotherapeute. Nu alweer een jaar geleden.

    Ik las zojuist over het gebruik van Kettlebells. Dit is een workout mbv een gewicht (ongeveer 8 kg, bal met handvat).
    Ik vroeg mij af of dit voor mij geschikt is?

    Ik hoor graag,

    Groetjes Gerdien

    • ProFu

      Beste Gerdien, dank voor je compliment!
      Als een verzakking hebt of hebt gehad (dus ook als je al een keer geopereerd bent) zijn er twee dingen superbelangrijk:
      1. een bekkenbodem die je kunt vinden en dus ook kunt trainen zodat deze sterker wordt
      2. leren omgaan met verhoogde buikdruk zoals dat ontstaat bij hoesten, lachen en tillen.

      Of je met de gewichten aan de slag kan hangt dus af of je het vermogen hebt om de druk die in je buik en bekkenbodem ontstaat adequaat kunt opvangen. Als dat kan gedurende de hele oefening is het mogelijk, maar als je voelt dat dat niet kan is het niet verstandig om op die manier te werken aan je conditie. Het is dan een te zware belasting en zorg je eigenlijk alleen voor verergering van je verzakking.
      Voor iemand die al wel een keer geopereerd is geldt hetzelfde: als je de buikdruk niet goed opvangt komt de verzakking gewoon weer terug…
      Marijke Slieker

  3. Angelique

    Dag Marijke,

    Ik ben door mijn fysiotherapeute geattendeerd op deze site. Ik zal met belangstelling je blogs volgen en ook de website op zich.
    Ik kamp naar alle waarschijnlijkheid met te gespannen bekkenbodemspieren waardoor tal van klachten al jaren aanwezig zijn. Niet goed naar het toilet kunnen, zowel voor de kleine als grote boodschap moet ik veel te veel kracht zetten. Tot bijna persen aan toe. Niet goed uit kunnen plassen. Vreselijk veel pijn in dit gebied.Ect, ect. en ik merk eigenlijk steeds meer klachten die weleens in verband hiermee kunnen staan.
    Succes met de blogs en ik zal ze blijven volgen.

    Hartelijke groet,
    Angelique

    • ProFu

      Beste Angelique
      Er komen veel vragen binnen over een wat mij noemen overactieve bekkenbodem. Ik zal daar volgende keer direct maar wat over vertellen. Ik hoop dat je nu met een bekkenfysiotherapeut leert hoe je deze spieren kunt gaan ontspannen. Ook zoeken naar de oorzaak van die spanning is belangrijk omdat je dan ook kan werken aan die oorzaak.

      Marijke Slieker

  4. E......

    Dag Marijke,

    Enige tijd terug je site gevonden en eindelijk een blog over bekkenbodemproblematiek! Ik hoop dat ik na jaren eens iets vergelijkbaars zou mogen lezen, althans een stuk herkenning. Ik ben door mijn bekkenbodemklacht in combinatie met een verkeerde ademhaling helemaal geblokkeerd in mijn middenrif. Heb dagelijks zoveel maag-darmklachten en uitsralingen in de vorm van kramp, dat ik nauwelijks iets kan. Continue misselijk. Zo vreemd, en zo geblokkeerd. Al verschillende therapeuten bezocht, maar tot nu toe niet genezen, wel helpend! Mijn verhaal is veel langer en niet relevant voor jullie als lezers, maar ben bereid meer los te laten als het me verder kan helpen. Ik kan me haast niet voorstellen dat ik iemand tegen kom met iets vergelijkbaars, zo heftig met zoveel klachten! Ik hoop er stiekem wel op….. Groetjes en succes!

    • ProFu

      Beste E….
      Ik hoop van harte dat je wat zult hebben aan alle verhalen die gaan komen en ik zal binnenkort wat uitgebreider stil staan bij het fenomeen spanning en ontspanning van de bekkenbodem. Vaak wordt niet stil gestaan bij de veel voorkomende problematiek rond een te grote spanning van de bekkenbodem en de gevolgen-klachten voor de rest van je lichaam. Het duurt vaak lang voordat iemand door heeft dat de bekkenbodem helemaal niet te zwak is maar juist een veel te grote spanning met zich meedraagt. Ook de relatie met het middenrif begint gelukkig ook steeds meer aandacht te krijgen. Het zoeken naar de oorzaak van die grote spanning is vaak de eerste stap op weg naar herstel.
      Marijke Slieker

    • ProFu

      Beste mevrouw Smeets
      Deze blog is gemaakt voor iedereen die geïnteresseerd is in bekkenbodemproblematiek. ProFundum heeft een aparte site bekkenbodemonline waar zij informatie op heeft staan en waar u ooit per mail een keer heeft gereageerd. Om die reden heb ik aangenomen dat deze blog voor u interessant is. Mocht dit niet zo zijn, dan hoor ik het graag en haal ik u uiteraard uit die mailinglijst.
      Met vriendelijke groet, Marijke Slieker

  5. sandra

    Mooi deze blog! Ik zit volop in het traject om mijn bekkenbodem weer op orde te krijgen na een bevalling met een zware tijd daarna. Ontspannen lukt goed en doe nu duuroefeningen (langer vasthouden en loslaten) en sneloefeningen (vast en los steeds kort achter elkaar tot ‘uitputting’). Ik weet dat mijn vaginavoorwand wat hangt en dat de bekkenbodem therapeute mijn urinebuis niet kon voelen bewegen bij het onderzoek, komt dat weer goed als de spieren sterker worden?

    • ProFu

      Het is belangrijk dat je spieren sterker worden, maar vooral ook dat je leert om verhoogde buikdruk adequaat op te vangen. Dus bij hoesten, lachen en tillen, eerst je bekkenbodem aanspannen. Probeer ook met je oefeningen je op je voorwand te concentreren door b.v. met een holle rug, rechtop op een stoel te gaan zitten. Als je dan aanspant moet je de voorzijde wat beter kunnen voelen. Gebruik je de App BekkenBodem ook als hulpmiddel bij het oefenen?
      Marijke Slieker

      • sandra

        App bekkenbodem? Weet niet eens of mijn GMS dat wel ondersteund, heb geen Iphone of zoiets. Waar kan ik die app vinden en wat is er de meerwaarde van?

        • ProFu

          Een App voor de bekkenbodem is geschikt voor zowel iPhone als de Android telefoons die werken met Apps op je telefoon. De meerwaarde is dat je regelmatig een reminder krijgt om de bekkenbodemoefeningen niet te vergeten en dat er oefeningen staan ingesproken die je met een oortje in goed kunt gebruiken, ook al zit je in de trein. We zijn momenteel bezig om een CD-rom te maken waar ze ook allemaal op staan, maar dat is nog niet klaar. Mocht je zoiets tzt willen dan hoor ik het graag. Ik zal het je dan laten weten.

          Marijke Slieker

    • ProFu

      Ik heb als doel om zo veel mogelijk mensen te bereiken en zo de discussie over al deze onderwerpen op gang te brengen. Als je de blog dus aan jouw netwerk via facebook wilt attenderen…..graag!
      dank je wel!
      Marijke Slieker

  6. ProFu

    Dankjewel. Je kunt hier gewoon je vragen stellen. Als je het te persoonlijk vindt dan kun je een vraag op de mail zetten natuurlijk!
    Marijke Slieker

  7. Jessica

    Geweldig initiatief. Kunnen vragen hier gesteld worden of moet je die naar een emailadres sturen?

  8. ProFu

    dank je wel Maerten!
    Het streven is om iedere week een blog te plaatsen.
    MVG
    Marijke Slieker

  9. Maerten Verstegen

    Hallo Marijke,

    Een fantastisch initiatief!

    Zal met belangstelling je blogs volgen.

    Gegroet,

    Maerten Verstegen
    Ademtherapie